Per 1 januari 2025 is het zo ver. Dan is een certificering verplicht voor alle organisaties die arbeidskrachten ter beschikking stellen.
De verplichte factor van de certificering wordt een van de grootste veranderingen in de uitzendbranche. De reden? In de uitzendbranche werken in veel gevallen kwetsbare mensen die niet altijd goed worden behandeld. Veel uitzendorganisaties die hun zaakjes wél op orde hebben, voldoen al wel aan de eisen van de certificering. Er zijn wel een aantal zaken toegevoegd en aangescherpt. Deze veranderingen en aangescherpte regels delen we, met daarbij de voor- en nadelen.
Om een certificaat te behalen moeten organisaties allereerst voldoen aan het huidige SNA-keurmerk (NEN 4400).
SNA-keurmerk (NEN 4400)
Om te voldoen aan dit keurmerk, worden organisaties getoetst op een aantal verplichtingen en de juiste afhandeling daarvan:
- De identificatie van de onderneming;
- De aangifte en afdracht van verschuldigde loonheffingen en omzetbelasting;
- Een controle op het juist hanteren van minimumloon en vakantiebijslag;
- Het uitvoeren van identiteitscontrole bij arbeidsmigranten;
- Het voorkomen van risico’s op aansprakelijkstelling;
1. Bankgarantie van €100.000
Misschien wel één van de meest impactvolle veranderingen is de bankgarantie van €100.000. Er zijn een aantal uitzonderingen waarmee de borgsom kan vervallen:
- Je hebt al langer dan 4 jaar een SNA-keurmerk (NEN 4400);
- Wanneer je kunt aantonen dat je de afgelopen 4 jaar medewerkers ter beschikking hebt gesteld;
- Wanneer je kunt aantonen dat je geen betalingsproblemen met de Belastingdienst hebt gehad;
- Door de bankgarantie krijgen werknemers meer bescherming omdat er zekerheid is over voldoende financiële middelen.
- Door de hoge bankgarantievereiste is het lastiger voor starters. Daarnaast kan het beheren en onderhouden van de bankgarantie zorgen voor meer administratieve last en dus kosten.
2. Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)
De oprichter van het uitzendbureau moet in het bezit zijn van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Dit is een middel vanuit de overheid om te toetsen of iemand strafbare feiten heeft gepleegd die in de weg liggen voor de functie.
- Vergroot vertrouwen van klanten, partners en investeerders.
- Het garandeert niet dat een organisatie in de toekomst de wet zal (blijven) volgen.
3. Betalen op basis van loonverhoudingsnorm
Deze regel houdt in dat uitzendkrachten dezelfde beloning krijgen (volgens CAO) als medewerkers die in dienst zijn bij de opdrachtgever.
- Het betalen van werknemers volgens deze norm zorgt voor een gevoel van eerlijkheid en de kans op discriminatie bij het vaststellen van lonen is verminderd.
- In situaties dat je bepaalde werknemers wil belonen vanwege hun ervaringen, vaardigheden of bijdrage aan het bedrijf, is dit niet mogelijk.
4. Een veilige werkplek
Er moet informatie over veiligheid doorgegeven worden aan de medewerkers. Denk aan duidelijke regels en instructies. Dit wordt onder de nieuwe certificering actief gecontroleerd.
- Een veilige werkplek zorgt voor verbetering van de gezondheid en het welzijn van de medewerkers. Daarnaast dringt het de kans op ongevallen op de werkvloer terug.
- Investeren in veiligheid en bijbehorende communicatie kost tijd (en dus geld).
5. Aanbieden van passende huisvesting
De nieuwe (verplichte) certificering gaat zeer streng controleren op regels rondom huisvesting van arbeidsmigranten. Dit om te voorkomen dat (te) grote groepen mensen verblijven in (te) kleine huizen of caravans.
- Verbetering van huisvestingsomstandigheden voor arbeidsmigranten: veiliger, schoner en comfortabeler.
- Het brengt kosten met zich mee die mogelijk worden doorberekend aan arbeidsmigranten.
6. Controle op aansluiting pensioen
Per juli 2023 is de wachttijd voor pensioen volledig afgeschaft en bouwen uitzendmedewerkers vanaf de eerste werkdag pensioen op. Deze toevoeging aan de certificering wordt met de nieuwe regeling strikter gecontroleerd.
- Rechtvaardigheid voor uitzendmedewerkers en minder administratieve handelingen.
- Hogere kosten omdat er premie betaald wordt vanaf de eerste dag.